Choď na obsah Choď na menu
 


 

Lunárny kalendár

Na obrázku vidieť bežný mesačný kalendár rozšírený o tri dodatočné stĺpce.
V prvom doplnenom stĺpci sú znázornené súhvezdia, v ktorých sa Mesiac pohybuje.
V druhom doplnenom stĺpci sú znázornené jednotlivé mesačné fázy – nov, prvá štvrť, spln, posledná štvrť. Zároveň sú v tomto stĺpci znázornené dni označené JP, čo znamená „jogínsky pôst“. V tieto dni sa doporučuje stravovať striedmo a šetriť sa. Zelená zvislá čiara vyznačuje tzv. detoxikačné obdobie. V týchto dňoch sa telo ľahko zbavuje nečistôt.

Modrá zvislá čiara vyznačuje vzostupný alebo stúpajúci Mesiac sa označuje čas, kedy Mesiac putuje znameniami od Strelca až po Blížencov. Vyjadruje pribúdanie, expanziu, kvitnutie. Úsek medzi modrými čiarami je obdobie zostupného alebo klesajúceho Mesiaca. Charakterizuje ju zrelosť, žatva, zánik, ukladanie na odpočinok.

V treťom doplnenom stĺpci sú uvedené poradové dni mesačného cyklu, pričom nov je prvým dňom.
 
Vďaka tejto štruktúre kalendára budete vedieť hlavne, kedy je treba „ubrať plyn“ a viac sa šetriť ako aj obdobia vhodné na ľahšiu očistu tela.
LK vám pomôže orientovať sa v tom, aby ste „neplávali proti prúdu“ a využili prírodné zákonitosti vo svoj prospech.
 

zodiak.jpg0910_20.jpg

September - Október

Citlivým orgánom v mesiaci september je slezina a pankreas a v októbri žalúdok. Na podporu činnosti pankreasu sa odporúča napr. užívať tinktúru z lastovičníka. Proti plynatosti sú vhodné čajové zmesi z medovky lekárskej, mäty piepornej, semien rasce, feniklu, bedrovníka anízu. V prípade tráviacich ťažkostí po ťažkom jedle/hostine je možné dodať tráviace enzýmy tabletami Pankreonalu alebo Wobenzymu. Vyhýbajte sa alkoholu, ak trpíte poruchami pankreasu.

Na posilnenie sleziny (orgánu šťastia) je vhodné piť udržiavacie čaje z listov jahodníka, maliny a ostružiny (zmes v pomere1:1:1). 

Bylinné čaje je najvhodnejšie piť ráno na lačno. Prečo práve na lačno, o tom pojednávame na inom mieste. Pozri: www.ba3um.estranky.sk/clanky/prevencia/preco-pit-nalacno.html

Druhotne ohrozeným orgánom v septembri a októbri je podkožné väzivo a zo zmyslových orgánov sú to ústa a pery.

Žalúdku prospieva šťava z kapusty a zeleru ako aj propolis (je antibakteriálny). Na regeneráciu sliznice žalúdka je vhodná opäť kapusta, čaje zo skorocelu kopijovitého, kostihoja lekárskeho. Proti pálenie záhy je vhodné užiť ½ hodiny pred jedlom rozomletý horec. Na zníženie žalúdočných kyselín sú vhodné čaje z benediktu lekárskeho, žihľavy dvojdomej, nechtíka lekárskeho.

Taktiež je vhodné vypiť 2 dcl alkalickej minerálky Fatra alebo Sulinka na zníženie zakyseleného žalúdka. Ideálne doobeda.

Priaznivá doba pre slezinu a pankreas je od 21:00-23:00 a kritická je od 9:00-11:00. Priaznivá doba pre žalúdok je od 19:00-21:00 a kritická od 7:00-9:00. V tom čase je najlepšie raňajkovať.

V septembri sa Slnko po väčšinou nachádza v súhvezdí Panny, ktoré má vplyv na slezinu, pankreas a tenké črevo. V októbri je v súhvezdí Váh, ktoré má vplyv na oblasť bokov, obličiek a močového mechúra.

V tomto období významným dňom je 22.9. ktorý je dňom Jesennej rovnodennosti.

Citlivé orgány v danom období podľa ruských zdrojov sú:

Pľúca a hrubé črevo

1.9.-26.10

Žalúdok a pankreas

27.-31.10.

 

Cvičenie podľa Mesiaca

3/8/2020

Zhodou okolností dnes je Spln Mesiaca. V tejto fáze Mesiaca má naše „vnútorné more“ príliv v oblasti panvy. Naopak, v druhej polovici mesačného cyklu sa príliv postupne presúva do oblasti hlavy a maximum dosahuje vo fáze Novu. Takto celý mesačný cyklus rozdelíme na dve oblasti – na dolnú polovicu tvorenú 2. a 3. štvrťou s maximom v Splne a na hornú polovicu tvorenú 4. a 1. štvrťou s maximom v Nove.

V dolnej polovici mesačného cyklu cvičíme na odľahčenie oblasti panvy - centra tela. Príliv smeruje k panve, resp. hlava je pod vplyvom odlivu. Aby sme tieto tendencie vyrovnali cvičíme cviky na odľahčenie panvy/aktiváciu hlavy. Sú to napr. obrátené polohy z jogy, stoj na rukách...posilňovanie (brušáky, z Pilatesa single leg stretch) a následný strečing ohýbača drieku (m.iliopsoas).

V hornej polovici mesačného cyklu cvičíme na odľahčenie oblasti hlavy. Sú to napr. cviky z Piatich Tibeťanov – 1. 4. a 5. cvik, cviky z jogy – bojovník 1, trikonasana, parivritta-trikonasana; naulí a íné.

Ideálne je cvičiť denne. Ale postačuje cvičiť aj každý druhý deň. Cvičenie by nemalo trvať dlhšie ako 5-10minút.